protoursnooker.blogg.se

Ny som proffs från Q-School? Vad säger statistiken om dina chanser att lyckas på touren?

Kategori: Statistiska undersökningar

Just nu pågår alltså Q-School i Preston och 12 nya proffs ska välkomnas till touren. Men vad har nykomlingarna för rimliga chanser? Vad säger statistiken om hur det kommer gå för dem under deras två första år på touren vilket är så länge proffskontraktet håller? 
Denna undersökning görs för att ta reda på (enligt statistiken) om du som kvalificerar dig till proffstouren från Q-School har en bra chans att spela upp dig i rankingen och befästa dig som ett proffs efter två år (och för den delen ytterligare år framåt)?
För att ta reda på detta använder jag mig av tre frågeställningar:
 
På vilken placering var spelarna rankade efter två säsonger?
Hur stor andel av spelarna höll sig kvar på touren en tredje säsong i följd?
På vilken placering är spelarna rankade idag?
 
Sedan 2011 har denna kvalificeringsturnering funnits och det innebär att jag tar en titt på vinnarna från åren 2011-2015, totalt 48 spelare. 
 
På vilken placering var spelarna rankade efter två säsonger?
 
Ej på touren: 8%
128-100: 17%
99-65: 58%
64-33: 17%
32-1: 0%
 
Hur stor andel av spelarna höll sig kvar på touren en tredje säsong i följd?
 
Ja: 52%
Nej: 48%
 
På vilken placering är spelarna rankade idag? (Totalt 45 spelare då tre har lyckats kvalificera sig två gånger)
 
Ej på touren: 31%
128-100: 16%
99-65: 36%
64-33: 17%
32-1: 0%
 
 
I mitt tycke väldigt intressanta siffror. Det mest anmärkningsvärda är att INGEN spelare har lyckats tagit sig in bland de 32 bästa vilket är en stor överraskning för mig. Jag hade förväntat mig att se åtminstone ett par spelare där. Rod Lawler är den spelaren som klättrade högst under sina två första år då han slutade på plats 38 i rankingen säsong 2013/2014. Inte ens en spelare av fem lyckas spela in sig bland de 64 bästa efter två säsonger. David Grace, som jag minns bäst som en semifinalist i UK Championship för ett par år sedan, är den spelaren som idag är rankad högst av dessa med en 44:e plats. 44:e plats!!! Ingen av spelarna har alltså lyckata befäst sig bland de 40 bästa ens. Otroligt.. Samtidigt ser vi att enligt statistiken är det en slantsingling om du som ny spelare från Q-School bemästrar att hålla dig kvar på touren efter två säsonger.
 
Vad kan detta bero på då? Varför har spelarna som går vidare från Q-School så fruktansvärt svårt att greppa sig fast och ta en stabil plats bland de övriga proffsen? Om jag får gissa vad det beror på så är det att Q-School är en sista möjlighet att ta sig in på touren. Där tävlar de spelarna som inte lyckats kvalificera sig genom att vinna tex. amatör-VM, U-21 VM, EM osv. Helt enkelt så tävlar de spelarna där som inte var tillräckligt bra för att kvala in på annat vis. Och det visar sig sedan på resultaten när de ska tävla mot de andra proffsen. Något annat argument har jag svårt att hitta just nu. 
 
Så svaret på undersökning är nej. Enligt statistiken har du som ny spelare från Q-School inte en bra chans att att spela upp dig till en trygg och stabil placering på rankingen. Snarare kommer du troligen vara tvungen att återvända till Q-School inom en snart framtid. Men som sagt så är detta enligt statistiken och har du tron och passionen till dig själv och spelet så har du alla möjligheter att gå emot strömmen. Jag håller alla tummar jag har på att årets vinnare lyckas bättre och att vi får se åtminstone någon av dem bland de 32 bästa om två säsonger!
Kommentera inlägget här: